Ilveksen naisten jalkapallon liigajoukkue tukee köyhien maiden naisten yrittäjyyttä

Tamperelainen Ilveksen naisten jalkapallon liigajoukkue tukee tänä vuonna Naisten Pankin toimintaa yhteistyössä Tampereen Yrittäjänaiset ry:n kanssa. Kyseessä on joukkueen kannanotto hyväntekeväisyyden puolesta.

Ilveksen jalkapallojoukkue lahjoittaa jokaisessa kauden kotiottelussaan Kirkon ulkomaanavun Naisten Pankille 25 euroa, jolla summalla voidaan lahjoittaa yhdelle köyhän maan naiselle uusi ammatti. Kauden päätteeksi joukkue lahjoittaa, myös vahvaa juniorityötä tekevänä seurana rahamäärän, jolla summalla kyetään ruokkimaan peräti tuhat lasta.

Ilveksen naisten joukkueen managerin Harri Hollin mukaan kyseessä on joukkueen panostus tärkeään asiaan: ”Osallistumalla vuosittain hyväksi koettuihin yhteiskunnallisiin hankkeisiin olemme mukana muokkaamassa ihmisten asenteita suvaitsevammiksi. Kirkon ulkomaanavun Naisten Pankin rahasto ja yrittäjänaisjärjestö ovat yhteiskumppaneina arvostettuja yhteisöjä ja on upeaa saada olla heidän rinnallaan näin tärkeässä hankkeessa”, Holli painottaa.

Ilveksen naisten edustusjoukkue on ollut aiempinakin vuosina mukana tärkeäksi kokemissaan hankkeissa. Vuonna 2007 joukkue osallistui Punainen kortti rasismille -hankkeeseen ja seuraavana vuonna Tampere Unicef-kaupunki-projektiin. Viime vuonna joukkue oli Reilun Kaupan kaupunkijoukkue. Hollin mukaan vuosittaisen yhteistyöhankkeet ovat saaneet pelipaidoista paraatipaikat ja näin joukkue on osallistunut aktiiviseen yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Naisten Pankki tukee köyhien maiden naisten yrittäjyyttä

Naisten Pankki on Kirkon ulkomaanavun ylläpitämä rahasto, jonka avulla kerätään varoja kehitysmaiden naisten omaehtoisen toimeentulon tukemiseen ja yrittäjyyteen. Naisten aseman ja toimeentulon parantaminen on keskeistä köyhyyden poistamisessa.

Tampereen Yrittäjänaiset ry:n naisbusinessfoorumissa kaksi vuotta sitten syntyi ajatus perustaa  Tampereelle Naisten Pankki. Yhdistys ja sen 400 jäsentä keräävät toimeliaasti varoja kehitysmaiden  naisten yrittäjyyden ja toimeentulon tukemiseksi. Yhdistyksen puheenjohtaja Sointu Lanki korostaa naisten panosta: ”Köyhien maiden naiset ovat avainasemassa. Kun he ansaitsevat vähänkin, sijoittavat he tulonsa lapsiin, perheeseen ja koko yhteisön kehittämiseen. Tytötkin pääsevät kouluun ja saavat ammatin. Se on meille tärkeää.”

Naisten pankin hankkeita ovat mm: Kambodzhan ja Perun kyläpankit, Naisten yrittäjäkoulutus Nepalissa, Ugandan säästö- ja lainaryhmät sekä naisten yhteisöllinen tulonhankinta Liberiassa.

Lisätietoja antavat: Ilves ry, Harri Holli, puh. 0400 746 000 harri.holli(at)ilves.fi
Naisten Pankki Tampere, Sointu Lanki, puh. 0400 684 416 sointula(at)kolumbus.fi

Lisätietoja myös: www.naistenpankki.fi