Joulutorien vapaaehtoisia motivoi työn tulokset ja hyvä henki

Joulutorit ovat vapaaehtoisporukoille usein vuoden vaativin ponnistus. Panostus myös kannattaa. Pelkästään Helsingin ja Tampereen vuoden 2014 joulutorit tuottivat 860 Ammattia.

Tampereen paikallisryhmä on ollut monena vuonna mukana Keskustorin joulumarkkinoilla. Ulkotori vaatii vapaaehtoisia moniin eri rooleihin. ”Pelkästään työvuorojen järjestäminen vie yhden ihmisen työpanoksen”, kertoo Tampereen paikallisryhmän puheenjohtaja Merja Talkio-Vilanen. Ryhmän periaatteena on, että myyntimökistä ei makseta. Mukana onkin yrityskumppaneita ja toritavaraa myydään myyntitileillä. ”Jo kesäkuussa on oltava tämän vuoden yrityskumppanit sovittuna”, Merja summaa.

Tamperelainen käsityöryhmä Ilona-tiimi järjesti viime vuonna myyntipöytänsä ruokakauppojen auloihin. ”Meillä kriteerinä on se, että kaikki tuotteet on itse tehtyjä ja niissä on hyvä kate”, linjaa kerhon vetäjä Pirkko Huhtinen. Tuloksellinen työ motivoi. Joulutuotteita askarrellaan ympäri vuoden. Viime joulun hittituote oli heijastinkukka ja nyt ideoidaan jo jotakin ihan uutta.

Naisten Pankki Pääkaupunkiseutu järjestää joulutoria puheenjohtajansa Liisa Kapasen johdolla. ”Paikan on löydyttävä ilmaiseksi eikä hyvän paikan löytäminen ole helppoa. Sitä voisi ruveta etsimään tälle vuodelle vaikka heti”, Liisa kertoo. Vuonna 2014 joulutori järjestettiin Galleria Esplanadissa. Positiivinen ongelma oli se, ettei kaikille vapaaehtoisille meinannut löytyä myyntivuoroa – vastuuhenkilöille taas olisi enemmänkin tarvetta. Helsingissä suurin tuotto tulee kirpputoritavarasta, jota kerätään vapaaehtoisilta ja heidän verkostoistaan.

Helsingin ja Tampereen joulutoreille on yhteistä hyvä henki – myyntipöydän molemmilla puolilla. Asiakkaat ovat kiinnostuneita Naisten Pankista, ja joka vuosi löytyy uusia vapaaehtoisia mukaan toimintaan. Tämän vuoden jouluhommiin ehtii vielä hyvin mukaan :)

Teksti: Jonnu Aho
Kuva: Liisa Kapanen