Kaksi tuntia kehitysavulle

Kirkon Ulkomaanavun, Suomen kuvalehden ja Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan Kaksi minuuttia kehitysavulle -tapahtuma järjestettiin sunnuntaina 15.3. Helsingin tuomiokirkossa. Tilaisuus oli osa järjestöjen yhteistä Toivo tulee talkoisiin -kampanjaa, jolla pyritään siihen, että Suomi pitäisi kiinni lupauksestaan nostaa kehitysyhteistyövaroja 0,7 prosenttiin bruttokansantulosta vuoteen 2015 mennessä.

Tilaisuudessa kuultiin monipuolisia näkökantoja kehitysyhteistyöstä, sen painotuksista ja merkityksestä. Esille nousseita teemoja olivat rahoituksen lisäksi muun muassa naisten ja tyttöjen oikeudet ja koulutus.

"Meillä on varaa pitää kiinni annetuista lupauksista." Tätä mieltä olivat tasavallan presidentti Tarja Halonen, presidentti Martti Ahtisaari, kaksitoista kutsuttua puhujaa sekä yhdeksäntoista muuta kehitysavusta kaksiminuuttisen puheenvuoron käyttänyttä puhujaa.

Tilaisuudessa Naisten Pankki sai tervehdyksen Liberiasta juuri päättyneestä naisvaikuttajien konferenssista. Liberian presidentin Ellen Johnson-Sirleafin tervehdyksen, painetun kankaan luovutti presidentti Tarja Halonen Naisten Pankin ohjausryhmän puheenjohtajalle Satu Mehtälälle.