Kalevala Korun uutuussarja Maan voima tukee Naisten Pankkia

Huhtikuun alussa kauppoihin ilmestyvä Kalevala Korun uutuussarja Maan voima on saanut vaikutteita alkuperäiskansojen kulttuurista. Korusarjan on suunnitellut taiteen maisteri Kaisaleena Mäkelä. Osa korusarjan tuotosta lahjoitetaan Naisten Pankille. Naisten Pankki on Kirkon Ulkomaanavun hallinnoima rahasto, jonka varoilla tuetaan projekteja naisten omaehtoiseksi työllistymiseksi kehitysmaissa. Luonteva yhteistyökumppani

Naisten Pankki on suomalainen rahasto kehitysmaiden naisten yrittäjyyden ja toimeentulon tukemiseksi. Kalevala Koru haluaa tukea tätä toimintaa lahjoittamalla osan jokaisesta myydystä Maan voima -korusta Naisten Pankille ja antaa näin kehitysmaiden naisille mahdollisuuden hankkia toimeentulon itselleen ja perheelleen.

"Hyväntekeväisyyskorut ovat olleet pitkään keskeinen osa Kalevala Korun ajattelutapaa. Itse asiassa koko yritys on käynnistynyt varainkeruusta tärkeään tarkoitukseen, ja tämä henki elää edelleen Kalevala Korussa vahvana. Naisten Pankki on innovatiivinen rahasto, joka edistää naisten yrittäjyyttä. Tämä käytännönläheinen tapa toimia kehitysmaissa on varsin kiinnostavaa ja luo Naisten Pankista meille luontevan yhteistyökumppanin", sanoo Kalevala Koru Oy:n toimitusjohtaja Laura Lares.

Aiemmin yritys on tukenut mm. tyttöjen koulunkäyntiä Gambiassa. Tällä hetkellä yritys tukee Suomen Luonnonsuojeluliittoa Meri-korullaan sekä Lapsi 2000 ry:tä Äiti-lapsi -korusarjalla. Maan voima edustaa myös nykyihmisen suhdetta luontoon

Korumuotoilija Kaisaleena Mäkelää on aina kiinnostanut ihmiset ja erityisesti alkuperäiskansat. Inspiraatio korusarjaan tulikin pitkältä matkalta Australian alkuperäiskansojen parissa. Korusarjan neliömäinen muoto edustaa maata ja tilaa, ihmisen suhdetta maahan.

Maan voima -korusarjassa Kalevala Koru esittelee ensimmäisen kerran mustan pronssin. Musta väri saadaan aikaiseksi normaalilla pronssin pintakäsittelyaineella, jota käytetään Kalevala Korun pronssikoruissa. Mustissa pronssikoruissa pintakäsittelyaine jättää pronssin pintaan mustan sävyn. Toisin kuin muissa pronssikoruissa mustan pronssin koruja ei enää uudelleen käsitellä kirkkaaksi. Muut korusarjan materiaalit ovat harjattu hopea ja pronssi.

*** Kalevala Koru Oy on alansa suurin yritys Suomessa ja suurimpia Pohjois-Euroopassa. Korukonsernin, johon kuuluu myös kansainvälisesti tunnettu Lapponia Jewelry, vuosiliikevaihto on n. 24 miljoonaa euroa ja henkilömäärä n. 250. Työntekijät ovat alallaan Suomen huippuammattilaisia sekä käsityön että korkean teknologian osaamisessa. Kaikki korut valmistetaan Suomessa.