Naisten Pankin vuosikatsaus: Naisten Pankille huima tulos vuonna 2009

Naisten Pankki on toimintansa aikana kerännyt liki 1,5 miljoonaa euroa kehitysmaiden naisten hyväksi. Naisten Pankin vuosittainen osakasilta kokosi jälleen yhteen 450 Naisten Pankkilaista. Osakasillassa juhlittiin Naisten Pankin menestyksekästä toimintavuotta 2009, julkaistiin vuoden virallinen tulos ja suunnattiin katseet kohti alkaneen vuoden haasteita. Illan pääpuhujana toimi Elisabeth Rehn.

– Suuret, pelottavat uutiset niin kotimaasta kuin varsinkin tuhoisista onnettomuuksista maailmalla vievät meidän ajatuksemme ja sytyttävät myötätuntomme. On kuitenkin myös yhtälailla tärkeää muistaa elämää ja kehitystä joka ei synnytä otsikoita, mutta joka voi jopa lieventää luonnonkatastrofien totaalista tuhoa, muistutti Elisabeth Rehn puheessaan Naisten Pankin osakasillassa.

Rehn korosti puheessaan myös naisten merkitystä kestävälle kehitykselle. -Naisilla on kehitysmaissa päävastuu lapsista, ruoanhankinnasta, vedestä, energiasta, he myös tietävät että heidän kapasiteettinsa riittäisi paljon enempään kuin mitä heille suodaan. Emme me naiset ratkaise yksin kaikkia maailman ongelmia, mutta on todellista tyhmyyttä maailman tulevaisuuden ja rauhan kannalta jättää meidät ratkaisujen ulkopuolelle.

Osakasillassa julkistettiin Naisten Pankin uusi puheenjohtaja, ekonomi Riitta Vermas. Vermas on toiminut liike-elämän palveluksessa, muun muassa Finnmatkojen, Silja Line Servicen ja Suomen Sparin toimitusjohtajana.

– Kun elämä tarjosi mahdollisuuden olla osaavan ja aktiivisen joukon kanssa tekemässä työtä hyvän asian puolesta, en voinut kieltäytyä. Minua viehättää ajatus, että Naisten Pankki toimii Kirkon Ulkomaanavun kanssa siellä, missä tarve on suurin uskontoon, etniseen taustaan tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta. Keräämme varoja rahoittaaksemme naisten toimeentulon edellytyksiä parantavaa toimintaa, jolla on pitkäjänteinen vaikutus koko perheen ja kyläyhteisön hyvinvointiin, kertoo Riitta Vermas.

Vuonna 2009 Naisten Pankki sai tuekseen 278 uutta osakasta, 287 kuukausilahjoittajaa ja useita yrityksiä. Osakkaita Pankilla vuoden 2009 lopussa oli yhteensä 630. Vuoden 2009 aikana varoja kerättiin yhteensä 705 000 euroa. Kuluneena vuotena meni rikki myös rahaston miljoonan euron rajapyykki. Yhteensä Naisten Pankin rahastoon on kertynyt lahjoitusvaroja viime vuoden loppuun mennessä 1 495 500 euroa. Naisten Pankki aloitti toimintansa keväällä 2007.

Naisten Pankin rahoittamien hankkeiden piirissä on yli 30 000 henkilöä Etiopiassa, Kambodzhassa, Nepalissa, Perussa, Ugandassa ja Liberiassa. Rahaston varoilla rahoitetaan muun muassa kyläpankkeja ja niiden pienlainoja, ammattikoulutusta, työkalujen ja materiaalien hankintaa ja muuta yrittäjyyteen tähtäävää toimintaa.  Rahoituksen käytöstä kehitysyhteistyöhön vastaa Kirkon Ulkomaanapu, joka on Suomen suurin kehitysyhteistyöjärjestö ja ulkoministeriön kumppanijärjestö.

Lisätietoja: Naisten Pankin ohjausryhmän puheenjohtaja Riitta Vermas, puh. 050 303 8190 Varainhankinnan koordinaattori Liisa Melin, liisa.melin(at)kirkonulkomaanapu.fi, puh. (09) 1802 406