Naisten Pankki ja Optikkoketju Specsavers yhteistyössä

Suunnittelijoina Katri Niskanen, Fam Irvoll, Caroline Blomst ja Vicki Zoé Ziska
Optikkoketju Specsavers kutsui keväällä neljä nousevaa designeria suunnittelemaan Pohjoismaiden ensimmäisiä design-silmälasikoteloita. Katri Niskasen ja kolmen muun pohjoismaisen suunnittelijan työn tulos on neljä raikasta, erottuvaa ja houkuttelevaa design-kehyskoteloa. Rajoitettu 10 000 kappaleen erä saapuu Specsavers Optikko -liikkeisiin maaliskuussa. Specsavers lahjoittaa jokaisesta myydystä kehyskotelosta kaksi euroa Naisten Pankin kehitysmaiden avustustyöhön.Design ei enää ulotu vain silmälaseihin, vaan nyt myös niitä suojaaviin kehyskoteloihin. Optikkoketju Specsavers kutsui viime keväänä neljä nuorta pohjoismaista suunnittelijaa uudistamaan käsityksiä silmälasikoteloista ja luomaan Pohjoismaiden ensimmäisiä design-silmälasikoteloita. Mukaan valittiin Katri Niskanen Suomesta, Fam Irvoll Norjasta, Caroline Blomst Ruotsista, sekä Vicki Zoé Ziska Tanskasta. Katri Niskanen on suunnitellut Inspired by Nordic Design -kotelosarjaan ylellisen ja herkän kuosin, jonka pääelementtinä on utuinen, silmälasipäinen naisfiguuri.

– Printtikuvion suunnittelu uudenlaisessa kontekstissa oli mielenkiintoinen haaste vaatesuunnittelun rinnalla. Sain idean kotelon kuosiin Suomen kauniista järvimaisemasta, jossa ennalta arvaamaton tuuli kietoo yhteen väreilevän veden, kahisevat kaislat ja naishahmon. Luonnollisesti myös vaatesuunnittelustani tuttu naisellinen ja elegantti tyyli näkyy vahvasti kotelon kuvioinnissa. Optikkoketjun ja naisdesignereiden väliseen yhteistyöhön sopii hyvin, että osa kotelon tuotosta lahjoitetaan edistämään naisten ammattiosaamista ja yrittäjyyttä, Katri Niskanen kertoo.

Pohjoismaisten designereiden tehtävänantona oli suunnitella silmälasikotelon design Specsaversin maaliskuussa 2010 lanseeraamalle The Inspired Collection -kehysmallistolle. Suunnittelijoille haaste oli mielekäs: silmälasikoteloiden ulkonäköön ei ole aiemmin panostettu vastaavalla tavalla, vaikka kyseessä on näkyvä ja monille päivittäin tarpeellinen käyttöesine.

Skandinaavinen design on olennainen osa myös The Inspired Collection -kehysmallistoa, sillä sarjan jokainen malli on räätälöity pohjoismaisille kasvonpiirteille ja ihonsävyille sopivaksi. Mallistossa on tällä hetkellä jo 120 kehystä.

Naisten Pankille lahjoitetaan kolmasosa kehyskoteloiden hinnasta
Nuorten suunnittelijoiden design-silmälasikoteloita voi ostaa kaikista Suomen Specsavers Optikko -liikkeistä kansainvälisestä naistenpäivästä 8.3.2011 alkaen. Ainutlaatuista keräilyerää on valmistettu yhteensä 10 000 kappaletta, joista jokaisen suunnittelijan omaa designia on 2 500 kappaletta. Specsavers ja suunnittelija Katri Niskanen lahjoittavat jokaisesta myydystä kehyskotelosta kaksi euroa Naisten Pankille. Silmälasikoteloiden hinta on seitsemän euroa, mutta kotelon saa myös veloituksetta The Inspired Collection -malliston kehyksien oston yhteydessä.

Pohjoismaisten design-kehyskoteloiden suunnittelijat:
Katri Niskanen on Lahden Muotoiluinstituutista valmistunut vaatesuunnittelija, joka voitti talvella 2009 MTV3-kanavalla pyörineen Muodin Huipulle -suunnittelukilpailun. Suunnittelija julkaisi keväällä 2010 ensimmäisen kokonaisen katri/n-malliston. Elegantin ja naisellisen katri/n -malliston lisäksi Katrin kädenjälkeä on päästy ihailemaan lukuisten julkisuuden henkilöiden yllä uniikkien tilaustöiden muodossa.

Vicki Zoé Ziska on tanskalainen vuonna 1972 syntynyt teollinen muotoilija. Ziska on valmistunut The Danish Design Schoolista ja perusti valmistuttuaan oman korumerkkinsä snyggin, jolle jatkoa seurasi snyggdesignstudion merkeissä vuonna 2007. Snygg on tullut tunnetuksi omaperäisestä, yksilöllisestä ja sielukkaasta muotoilustaan.

Fam Irvoll on norjalainen ESMOD Internationalissa sekä Lontoon Central St. Martinsissa opiskellut suunnittelija, jonka suunnittelutyössä nousevat esiin värit, 3D ja sarjakuvahahmot. Irvoll on tehnyt lukuisia muotinäytöksiä Oslossa, Riikassa ja Lontoossa sekä toiminut mm. muotisuunnittelija Vivienne Westwoodin assistenttina.

Caroline Blomst on ruotsalainen stylisti ja malli. Blomst on tullut tunnetuksi feber.se:n muotiblogistaan Carolines Mode ja sen kautta välittyvästä raikkaasta skandinaavisesta rock chic -tyylistään. Hän on saanut erityistä kiitosta kyvystään yhdistää näyttävät korut omaan, uniikkiin tyyliinsä.

Viestintäjohtaja Marjo Halonen, Specsavers Finland, 050 598 7046, marjo.halonen(at)fi.specsavers.com Suunnittelija Katri Niskanen, 040 534 5808, design.katriniskanen(at)gmail.com katri/n boutique and showroom, Pursimiehenkatu 21, Helsinki
Varainhankinnan koordinaattori Liisa Melin, Naisten Pankki, 050 326 3882, liisa.melin(at)kirkonulkomaanapu.fi

Kuvapyynnöt:
Viestintäjohtaja Marjo Halonen, Specsavers Finland, 050 598 7046, marjo.halonen(at)fi.specsavers.com Viestintätoimisto Miltton, Anita Nousiainen, 040 766 82 95, anita.nousiainen(at)miltton.fi

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, joka tarjoaa asiakkailleen ammattimaisia näönhuoltopalveluita sekä muodikkaita ja laadukkaita silmälaseja edullisin hinnoin. Ympäri maailmaa laajentuvalla yhtymällä on yhteensä yli 1 400 myymälää Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2009 1,6 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa heinäkuussa 2007 aloittaneella Specsaversilla on 91 Specsavers Optikko -liikettä, joista suurin osa on paikallisten yrittäjien omistuksessa.

Naisten Pankki on Kirkon Ulkomaanavun hallinnoima rahasto kehitysmaiden naisten yrittäjyyden ja toimeentulon tukemiseksi kestävän kehityksen periaattein. Tällä hetkellä Naisten Pankki rahoittaa hankkeita Kambodzhassa, Nepalissa, Liberiassa, Ugandassa, Sierra Leonessa, Kongossa ja Perussa. Tulevat kohteet ovat Haiti, Guatemala, Kosovo ja Palestiina. Vuonna 2010 rahasto sai lahjoituksia 1 126 000 euroa. Naisten Pankin unelmana on, että yhä useampi kehitysmaiden nainen saa mahdollisuuden nousta köyhyydestä, yhä useampi perhe saa leivän, yhä useampi kylä voi paremmin ja ihmiset ympäri maailmaa liittyvät mukaan tekemään tästä unelmasta totta.