Naisten Pankki juhlii toista syntymäpäiväänsä

Kahden vuoden aikana Naisten Pankki on kasvanut valtakunnalliseksi verkostoksi, joka tukee tuhansien naisten toimeentuloa kehitysmaissa. Toiminta on laajentunut nopeasti niin Suomessa kuin ulkomailla.

Naisten Pankin tarina alkoi Kirkon Ulkomaanavun järjestämästä kahdentoista vaikuttajanaisen matkasta Liberiaan. Matkalla suomalaisnaiset tapasivat uutteria ja idearikkaita liberialaisia kanssasisariaan. He näkivät omin silmin naisten tarpeet ja halusivat toimia. Toukokuussa 2007 ideasta muotoutui Naisten Pankki.

Kahden vuoden aikana Naisten Pankki on kerännyt yhteen satoja suomalaisia, jotka haluavat toimia kehitysmaiden naisten toimeentulon parantamiseksi. Nyt osakkaita on 424. Lisäksi toiminnassa on mukana satoja kuukausilahjoittajia ja tukijoita: naisia, miehiä, yrityksiä ja yhteisöjä. Huhtikuun 2009 loppuun mennessä Naisten Pankki on kerännyt yhteensä 878 019 euroa.

Yksityishenkilöiden lisäksi tukijoiden joukkoon on liittynyt yhä uusia yrityksiä. Naisten Pankki etsii aktiivisesti uusia yrityskumppaneita mukaan toimintaan.

– Yhteistyö Naisten Pankin kanssa oli yritykselleni luonteva vaihtoehto. Pidän kehitysmaiden naisten toimeentulon tukemista erittäin tärkeänä sijoituskohteena, kertoo sisustusarkkitehti Kaisa Blomstedt yrityksensä äskettäin aloittamasta yhteistyöstä Naisten Pankin kanssa.

Pääkaupunkiseudulta alkunsa saanut Naisten Pankki on kasvamassa valtakunnalliseksi toimijaksi. Tampereella toimii alueellinen yksikkö ja Oulu sekä Pietarsaari ovat aloittamassa toimintaansa.  Kiinnostusta paikallisen toiminnan aloittamiselle on osoitettu myös Rovaniemen, Turun ja Jyväskylän suunnalta.

Kirkon Ulkomaanavun hallinnoima Naisten Pankin rahasto tukee kehitysmaiden naisten työtä köyhyyden voittamiseksi. Rahaston varoilla rahoitetaan muun muassa kyläpankkeja ja niiden pienlainoja, ammattikoulutusta, työkalujen ja materiaalien hankintaa ja muuta yrittäjyyteen tähtäävää toimintaa. Rahaston varoin toteutetaan hankkeita Etiopiassa, Kambodzhassa, Perussa, Ugandassa ja Liberiassa. Hankkeiden toteutuksesta, seurannasta ja raportoinnista vastaa Kirkon Ulkomaanapu.

Lisätietoja: Liisa Melin, liisa.melin(at)kirkonulkomaanapu.fi, puh. (09) 1802 406

Satu Mehtälä, satu.mehtala(at)finatex.fi, puh.  050 539 8590