Naisten Pankki käynnistää uusia hankkeita

”Tiedän, että pärjään. Olen vahva. Olen vapaa”, kertoo nepalilainen kyläpankin jäsen, nyt ompelimon omistaja Shanti Lama. Hän on yksi Kirkon Ulkomaanavun Naisten Pankki -rahaston kehitysyhteistyöhankkeiden tavoittamista tuhansista naisista.

Naisten Pankki kasvattaa toimintaansa sisällissodasta toipuvassa Liberiassa. Siellä on juuri käynnistynyt hanke, jossa viisi naisyhdistystä parantaa naisten asemaa. Yhdistykset kehittävät naisten toimeentuloa, myöntävät pienlainoja, antavat lukutaito-opetusta ja yrittäjäkoulutusta, tukevat tyttöjen koulunkäyntiä sekä tiedottavat naisten oikeuksista.  Hankkeessa on suoraan mukana 860 naista ja kouluikäistä tyttöä, ja kaiken kaikkiaan työ koskettaa kymmentä tuhatta ihmistä.

Keväällä tehtiin päätös kahdesta uudesta hankkeesta Sierra Leonessa ja Kongossa. Naisten Pankki tukee nyt yhteensä kahdeksaa kehitysyhteistyöhanketta Aasiassa, Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa.

Suomessakin Naisten Pankki on kasvattanut toimintaansa. Aluesoluja on yhteensä kaksitoista eri puolilla maata. Naisten Pankin osakkaiden määrä on kasvanut tänä vuonna 25 prosenttia ja kuukausilahjoittajien yli 50 prosenttia.

”Ihmiset ovat löytäneet myös merkkipäivälahjoituksen keinona tukea Naisten Pankkia. Merkkipäivälahjoituksia on tänä vuonna annettu moninkertainen määrä aiempaan verrattuna”, Naisten Pankin ohjausryhmän puheenjohtaja Riitta Aaltonen iloitsee.

Naisten Pankki perustettiin toukokuussa 2007. Se kerää varoja suomalaisilta yksityishenkilöiltä, yrityksiltä ja yhteisöiltä kehitysmaiden naisten yrittäjyyden ja toimeentulon parantamiseksi kestävän kehityksen periaattein. Hankkeiden toteutuksesta vastaa Kirkon Ulkomaanapu.   Lisätietoja:

Varainhankinnan koordinaattori, Kirkon Ulkomaanapu Liisa Melin, puh. 050 326 3882 Naisten Pankin ohjausryhmän puheenjohtaja Riitta Aaltonen, puh. 050 303 8190

Lue lisää Naisten Pankin hankkeista: www.naistenpankki.fi Liity Facebook-ryhmään: www.facebook.com/naistenpankki