Joensuussa valmistettu rannekoruja 8 kyläpankin verran!

image

Naisten Pankin Joensuun aluesolu on ahkeroinut syksyn 2011 aikana rannekoruja 8 Naisten Pankin osakkeen edestä.

Alla joensuulaisen Irja Kinnusen raportti aiheesta.

NAISTEN PANKKI JOENSUUSSA

Naisten Pankin Joensuun alusolu on pirteä, toisella vuodella oleva pienokainen, joka on noussut jo tukevasti jaloilleen. Joensuussa on toistakymmentä aktiivia ja sähköpostin päässä on parisataa henkilöä, jotka vielä hauduttelevat NP-ideaa.

Joensuun solu on toiminut viestinviejänä sekä varainkerääjänä, Naisten Pankin esitteitä onkin jaettu satoja kappaleita. Hyvän elämän ketju -kasseja on myyty 60 kpl ja Naisten Pankin Reilun kaupan kahvia useita kymmeniä paketteja. Lisäksi solu on myynyt joensuulaisten NP-aktiivien askartelemia rannekoruja arviolta 700 kpl.

Taustaa koruprojektille

Toukokuussa 2011 huomasimme Naisten Pankin Facebook-sivuilta, että muutamissa aluesoluissa askarrellaan koruja. Innostuimme asiasta ja kesäkuussa 2011 aloitimme rannekorujen askartelun. Saimme alkuun kullanarvoisia vinkkejä Oulusta Auli Sevon-Niemikorvelta. Vastavuoroisesti me taas mielellämme autamme uusia korutehtailijoita.

Aluksi tilasimme omalla kustannuksella pienen erän helmiä. Muutamat aktiivit alkoivat askarrella koruja kotonaan. Ensimmäiset korut menivät kuukausitapaamisessa kuin kuumille kiville. Huomasimme, että rannekoruja on helppo myydä ja ostaa!

Kesällä myimme itse kukin koruja sukujuhlissa, ystäville, tutuille, lomavieraille jne. Ja aina kun saimme rahaa kasaan tilasimme lisää helmiä. Elokuussa siihenastiset helmihankintakustannukset saatiin maksetuksi ja rannekorut alkoivat tuottaa.

Syksyllä järjestimme neljä kertaa korutalkoot, joihin osallistui 10-15 henkilöä parin tunnin ajan kerrallaan. Kun rutinoiduttiin, niin yksi koru valmistui 15-20 minuutissa. Karkeasti arvioiden talkootunteja on korujen tiimoilta kertynyt yhteensä 330 tuntia: valmistamiseen on käytetty aikaa 230 tuntia (700 x 0,33 h), tilauksiin ja suunnitteluun on mennyt n. 40 tuntia ja myyntitapahtumiin n. 60 tuntia.

Myyntimenestys

Olemme myyneet koruja mm. kuukausitapaamisissa toisillemme (aina tulee uusia ihania malleja), aktiivien työpaikoilla, Marttojen Pohjois-Karjalan piirikokouksessa, hyväntekeväisyyskonsertissa, Lady run -juoksutapahtumassa, Joulumyyjäisissä ja lisäksi tilauksesta yksityishenkilöille toivomusten mukaisesti. Mainittakoon myös, että eräs joensuulainen firma tilasi Naisten Pankin rannekorut (50 kpl) henkilökunnalleen joululahjaksi.

Koruja on monestakin syystä helppo myydä: hinta on kohdallaan (10 e), ne ovat luonnonmateriaalista tehtyjä, kauniita puuhelmikoruja ja hyväntekeväisyyskohde on hyvä, erityisesti naisiin vetoava. Kun koruja on ollut harvakseltaan myynnissä, niin on syntynyt kysyntää: "Mistä näitä ihania koruja saa ostaa"? Kipinä on syttynyt ja meidän tehtäväksemme jää puhaltaa se täyteen roihuun.

Korujen myyntimenestyksen tuotoilla olemme hankkineet vuonna 2011 kokonaista 8 Naisten pankin osaketta eli 8 kyläpankkia.

Uusi vuosi – uudet kujeet

Vuonna 2012 jatkamme korujen askartelua ja uutuutena ryhdymme tekemään kulkukorttitunnisteen kaulanauhoja – helmet tietenkin NP:n väreissä! Monta isoa työpaikkaa Joensuussa on vielä korujen osalta kokonaan korkkaamatta.

NP:n Joensuun solu perustaa myös Sukkapankin. Sukkapankkiin voi lahjoittaa kauniita ja laadukkaita sukkia, pankista voi ostaa sukkia ja pankille voi lahjoittaa lankaa, jos ei itse syystä tai toisesta halua kutoa sukkia. Näilläkin leveysasteilla voi helposti myydä sukilla Naiselle ammatin, kunhan sukat ovat laadukkaat ja kauniit.

Kesällä aiomme järjestää teemakirppiksiä (verho-, laukku-, huivi-, hattu-, koru-, tms). Tulevan vuoden toimintaa suunnittelemme tarkemmin tammikuun kuukausitapaamisessa.