Joogaamallakin hankitaan naisille Ammatteja

Naisten Pankki on saamassa uuden valtakunnallisen tapahtuman. Keväällä joogattiin naisille ammatteja jo muutamalla paikkakunnalla, ja tavoitteena on ensi vuonna laajentaa tapahtumaa koko maata kattavaksi.

Aloite Joogaa Naiselle Ammatti –tilaisuuteen tuli Helsingin Joogahuoneen jooganohjaaja Jaana Haapa-aholta.

-Olen ollut jo pitkään Naisten Pankin postituslistalla, seurannut toimintaa kiinnostuneena ja todennut verkoston järjestävän kivoja ja innostavia tapahtumia. Halusin myös itse osallistua tekemällä jotakin sellaista, jota itse osaan. Kun sitten tapasin Liisa Kapasen, syntyi ajatus yhteisen tapahtuman järjestämisestä, Haapa-aho kertoo.

Melko lyhyessä ajassa järjestettiin Helsingin Joogahuoneella Joogaa Naiselle Ammatti –päivä, jossa tarjolla oli kaksi joogatuntia. Toinen oli aloittelijoille, toinen jo pidempään joogaa harrastaneille. Tunnin hinta oli 15 euroa ja tuotto meni lyhentämättömänä Naisten Pankille. Päivän aikana joogaamaan tuli parisenkymmentä ihmistä, mitä Haapa-aho pitää hyvänä alkuna.

– Osa oli meillä jo aikaisemmin jooganneita ja osa oli ihan uusia ihmisiä, jotka tulivat kokeilemaan joogaa. Myös joitakin naistenpankkilaisia oli mukana.

Tunnelma oli hyvä ja joogan lomassa syntyi myös keskustelua sekä Naisten Pankista että joogasta.

Jatkoa seuraa

Helsingin Jooga -tapahtuman järjestelyissä oli mukana Helsingin Joogayhdistyksen puheenjohtaja Sina Varhee. Hän oli yhteydessä Kouvolan ja Oulun joogayhdistyksiin, jotka innostuivat järjestämään vastaavat tapahtumat omilla paikkakunnillaan. Myös muutamassa muussa kaupungissa on huhtikuun aikana kerätty joogaamalla naisille ammatteja. Tarkoituksena onkin kehittää tapahtumasta säännöllinen ja valtakunnallinen.

-Ajankohta voisi olla vaikka marras-joulukuu tai talvikuukaudet, jolloin sisäliikuntaa harrastetaan muutenkin enemmän. Jooga on laji, jota on helppo tulla kokeilemaan ja sen ympärille voi halutessaan järjestää kaikenlaista muutakin aktiviteettia, Jaana Haapa-aho kertoo.

Kevään aikana suunnitelmia hiotaan ja aiheesta tiedotetaan lisää.

Teksti Tiina Toivakka

Kuva Päivi Romo

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Pian joogataan urakalla naisille Ammatteja