Pian joogataan urakalla naisille Ammatteja

Keväällä Helsingissä ja muutamalla muulla paikkakunnalla järjestetyt Joogaa Naiselle Ammatti -tapahtumat saavat syksyllä jatkoa, kun tapahtumasta kasvatetaan valtakunnallinen ja jokavuotinen.

Idea Joogaa Naiselle Ammatti -tapahtumasta syntyi Helsingin Joogahuoneen jooganohjaaja Jaana Haapa-ahon ja Naisten Pankki -aktiivin Liisa Kapasen tapaamisessa. Keväällä pidettiin Helsingin Joogahuoneella ensimmäinen Joogaa Naiselle Ammatti -päivä, jossa tarjolla oli kaksi joogatuntia.

Toinen oli aloittelijoille, toinen jo pidempään joogaa harrastaneille. Tunnin hinta oli 15 euroa ja tuotto meni lyhentämättömänä Naisten Pankille.

– Ajatuksena on tehdä Jooga-tapahtumasta jokavuotinen ja ajankohdaksi on suunniteltu viikkoa 44 eli marraskuun ensimmäistä viikkoa, kertoo Liisa Kapanen.

Tapahtuma ei olisi siis tiettyyn päivään eikä välttämättä edes viikkoon sidottu. Jos marraskuu on joillakin paikkakunnilla huono ajankohta, voi tapahtuman järjestää muuhunkin aikaan. Muiden Ammatti-tapahtumien tapaan joogallekin tehdään oma yhtenäinen ilme ja paikallisryhmiä kannustetaan yhteistyöhön paikallisten joogayhdistysten kanssa. Yhteistyökumppanina tapahtuman järjestelyssä on Suomen Joogaliitto, jonka jäsenyhdistyksiä on tällä hetkellä 25 paikkakunnalla eri puolella Suomea.

– Olemme voittoa tavoittelematon järjestö, ja yhteistyö Naisten Pankin kanssa on meille luontevaa. Tapahtuman avulla voimme olla mukana tukemassa kehitysmaan naisia ja samalla saada lajille lisää näkyvyyttä ja uusia harrastajia, toteaa Helsingin joogayhdistyksen puheenjohtaja Sinikka Varhee.

Joogaa Naiselle Ammatti –tapahtuman oheen voi liittää myös muuta aktiviteettia.

– Yleisesti on tiedossa, että jooga ehkäisee ihmisen kognitiivista heikentymistä, joka usein johtaa Alzheimerin taudin puhkeamiseen. Tapahtuman voisi järjestää esimerkiksi yhdessä paikallisten Alzheimer- ja muistiyhdistysten kanssa, Varhee ideoi.

Lisää infoa Joogaa Naiselle Ammatti -tapahtumasta on luvassa viimeistään syksyn alussa, mutta jo nyt voi ryhtyä miettimään tapahtuman toteutusta omalla paikkakunnalla. Paikallisten joogayhdistysten yhteystiedot löytyvät Joogaliiton sivuilta:  www.joogaliitto.fi.

Teksti: Tiina Toivakka

Kuva: Päivi Romo

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Joogaamallakin hankitaan naisille Ammatteja