K-raudan ja Naisten Pankin yhteistyöllä valoa koteihin ja tukea naisyrittäjille

Suomen K-rauta ja Naisten Pankki aloittava yhteistyön, jolla tuetaan Naisten Pankin toimintaa Ugandassa.

Suomen K-rauta ja Naisten Pankki käynnistävät yhteistyön, jonka tavoitteena on auttaa ugandalaisia naisia yrittäjyyden alkutaipaleella. K-rauta lahjoittaa jokaisesta vuoden 2016 aikana Suomen K-raudasta ostetusta Cello-tuotemerkin valaisimesta 50 senttiä Naisten Pankille. Cello on K-raudan ja Rautian oma tuotemerkki, joka tarjoaa tuotteita kotiin ja puutarhaan.

– Osallistuin Naisten Pankin vuosijuhlaan viime keväänä. Kuunnellessani puheita ja esityksiä huomasin, että Naisten Pankin arvot ja tavoitteet kohtaavat monella tavalla K-raudan ja K-ryhmän arvot kertoo K-raudan ketjujohtaja Virpi Viinikainen.

– Suomen K-rauta-kaupoissa jokaisessa toimii paikallinen K-kauppiasyrittäjä. Heistä noin neljäsosa on naisia, joten tämä Ugandan naisyrittäjyyshanke tuntui heti meille sopivalta. Valitsemalla Cello-valaisimen asiakkaamme voivat tuoda valoa myös kauempana asuvien kanssasisarien koteihin, Viinikainen jatkaa.

Kouvolan K-rautakauppias Merja Karhu kertoo Naisten Pankin toimintamallin puhuttelevan naisyrittäjää.

– Naisten Pankin hankkeissa apu on suunnattu naisten ja heidän perheittensä elämänlaadun ja toimeentulon parantamiseksi siten, että naisia koulutetaan yrittäjyyden perustaidoissa ja lainoitetaan sitten yritystoiminnan aloittamisessa. Näen myös tärkeänä sen, että apua tarvitsevia pyritään auttamaan omassa ympäristössään ja että avun saaminen edellyttää todellakin omaa aktiivisuutta ja kiinnostusta yrittäjyyteen.

Yhteistyö on myös hyvin linjassa Keskon vastuullisuustyön kanssa. Kesko on todettu kansainvälisessä Global 100 -listauksessa maailman vastuullisimmaksi kaupan alan yritykseksi.

Naisten Pankin ohjausryhmän puheenjohtaja Reetta Meriläinen on myös innostunut yhteistyöstä.

– Olen todella iloinen yhteistyöstä K-raudan naiskauppiaiden kanssa. Heissä on samaa vahvaa yrittäjyyden ja tekemisen henkeä kuin tukemillamme kehitysmaiden naisilla tai Naisten Pankin aktiiveilla Suomessa.

– Yhteistyö on alkanut ilahduttavan mutkattomasti. Odotan kestävää, uusia ideoita tuottavaa kumppanuutta, josta on iloa kummallekin osapuolelle, Meriläinen toivoo.

Ugandan nelivuotisen hankkeen kautta halutaan parantaa haavoittuvassa asemassa olevien naisten toimeentuloa ja osallistumista. Osallistujat ovat pääasiassa köyhiä naisia, jotka ovat saaneet elantonsa maataloudesta ja käsitöistä. Hankkeen tavoitteena on kohentaa naisten kykyä toimia yrittäjinä.

Kansainvälinen K-rauta on rakentamisen, remontoinnin, pihan ja puutarhan sekä sisustamisen ja kodin kalustamisen paras kumppani. K-rauta on Dream Builder, joka auttaa ideoimaan ja toteuttamaan asiakkaidensa unelmat. Palvelemme asiakkaitamme kattavin sähköisin palveluin ja Suomessa paikallisesti 45 K-raudassa Kirkkonummelta Rovaniemelle. K – Jotta kaupassa olisi kiva käydä

Lisätietoja:

K-raudan ketjujohtaja Virpi Viinikainen, puh. 050 527 2881