Kevätpäivät pursuivat iloa ja energiaa

Naisten Pankin jokavuotiset Kevätpäivät keräsivät tänä vuonna noin sata naistenpankkilaista eri puolelta Suomea. Päivään mahtui ajankohtaista asiaa, iloisia kohtaamisia ja paljon naurua.

Aamukahvin jälkeen ohjausryhmän puheenjohtaja Reetta Meriläinen kertoi viime vuoden olleen Naisten Pankille toimelias. Tuotto vuodelta 2015 oli 1,4 miljoonaa euroa, ja 9 miljoonan euron raja saatiin rikki vuodenvaihteen jälkeen. Vuoden aikana käynnistettiin uusia tapahtumia, ja nuoria vapaaehtoisia saatiin mukaan Next Generation –ryhmän aktivoitumisen ansiosta.

-Olemme alkaneet elää Naisten Pankkia, me osaamme tämän, nyt voimme syventää toimintaamme, Reetta Meriläinen totesi ja muistutti vielä, että kaikessa toiminnassa on tärkeää ilo. Sitä ei pidä hukata.

Naisten Pankki on käynnistämässä osuuskuntatoimintaa Kambodzassa, ja siitä kertoivat Ritva Ohmeroluoma ja Ty Ratana.

-Olemme rakentamassa konseptia, jossa on mukana kaikkiaan 12 Naisten Pankin ryhmää, kertoi Ritva Ohmeroluoma, joka vieraili keväällä Kambodzassa ja selvitti mahdollisuuksia osuuskuntien perustamiseksi.

Hankkeen projektipäällikkönä toimii kambodzalainen Ty Ratana, joka mainitsi kolmivuotisen projektin tavoitteena olevan naisten sosiaalisen ja taloudellisen aseman vahvistaminen, ja yhteisen markkinapaikan hankkiminen.

-Lopullinen päämäärä on muodostaa tuotannollisista ryhmistä markkina- ja myyntiosuuskuntia, Ratana selvitti.

Lounaalla naistenpankkilaiset eri puolelta Suomea vaihtoivat innokkaasti kuulumisia, ja tapahtuman kellokallella Päivi Korkeella oli täysi työ saada puheliaat naiset takaisin saliin.

Lounaan jälkeen Liisa Kapanen kertoi tekeillä olevasta yritysvarainhankinnan oppaasta. Koordinaattorit Jaana Hirsikangas ja Ulla Räisänen infosivat ajankohtaisista käytännön asioista ja muistuttivat Vuosikellon laatimisen merkityksestä.

Kuluvan vuoden Minulla on #suunnitelma –kampanjasta kertoivat johtoryhmän puheenjohtajat Sini Norta ja Reetta Ranta. Pöytäkunnittain mietittiin, miten paikallisryhmät voisivat hyödyntää maaliskuun alussa käynnistyvää kampanjaa.

Ajankohtaiset kuulumiset saatiin myös Kävele Naiselle Ammatti- ja Golfaa Naiselle Ammatti –tapahtumista.

Täsmällisempää tietoa kaikista kampanjoista jaetaan alkuvuoden aikana kaikille paikallisryhmille.

Iltapäivällä kuultiin ja nähtiin vielä marraskuussa Liberiassa vierailleiden vapaaehtoisten matkakokemuksia. Naiset tanssivat sisään värikkäissä afrikkalaisasuissaan ja kertoivat kukin omia mieleen painuneita muistoja matkalta, jossa ehdittiin vierailla useissa äitikerhoissa ja päästiin myös haastattelemaan hyödynsaajia.

Virallisen ohjelman lopuksi Reetta Meriläinen kiitti johtoryhmän väistyviä puheenjohtajia Siniä ja Reettaa ja esitteli uuden puheenjohtajan Kati Ahvosen. Toinen vastavalittu puheenjohtaja Hannele Haltia ei päässyt lauantaina paikalle, mutta ottaa tehtävän haltuun helmikuun alusta lähtien.

Lauantaipäivän päätteeksi pohdittiin vielä työpajoissa, miten aktiivisen ja osaavan vapaaehtoisverkoston osaamista voitaisiin entistä paremmin hyödyntää kohdemaissa.

Kotiin palasi iso joukko yhdessäolosta voimaantuneita naisia.

Teksti: Tiina Toivakka