Korkkarijuoksut kirmattiin neljännen kerran Järvenpäässä

Järvenpään kävelykatu Jannella juostiin kesän kynnyksellä neljännen kerran Naisten Pankin hyväksi Korkkarijuoksut. Juoksuissa neljän hengen joukkueet kipaisevat radan korkkareissa sukkulaviestinä.

Kisaan osallistui tänä keväänä 8 joukkuetta; yhdistyksiä, yrityksiä ja muutama kaveriporukkakin.  Joukkueet maksavat osallistumismaksun, joka menee Naisten Pankin hyväksi. Mikään valtava rahasampo kisa ei ole ollut, mutta sitäkin enemmän on riittänyt riemua ja naurua.  Lisäksi Naisten Pankin Keski-Uudemaan paikallisryhmä on saanut kisan kautta myös mukavasti julkisuutta.

”Aikoinaan ideoimme, miten hauskalla tavalla voisimme tuoda Naisten Pankkia esille ja kerätä samalla rahaa. Ja tämä hyväntekeväisyyskisa vaan putkahti esille, kun laitoimme naisissa päämme yhteen”, kertoo Anu Uhlenius, joka on toiminut kisaemäntänä alusta alkaen.

Jo ensimmäisestä vuodesta lähtien Korkkarikisaan on liittynyt myös oheistapahtumana korkkarikirppis. ” Ihmiset ovat lahjoittaneet meille mukavasti korkokenkiä myytäväksi ja viime vuosina lahjoituksina on tullut myös laukkuja”, paikallisryhmän tiedotusvastaava Riitta Hautala kertoo. ” Tänä vuonna teimme myyntiin myös kenkäpussukoita ja astiapyyhkeitä. Ja itse tehdyt koruthan ovat olleet alusta asti myyntilistalla.”Korkkarijuoksu kirppari 800px

”Jo ensimmäinen korkkarikisavuosi oli huikea. Eräs paikallinen antiikkiyrittäjä osti kisan yhteydessä korkokenkäni 300 eurolla ja halusi näin tukea Naisten Pankin toimintaa. Luovuin mielelläni kengistäni ja sitä paitsi sain kirpparilta uudet tilalle. Ja kenkäni olivat monta vuotta esillä tämän herrasmiehen antiikkiliikkeessä.” Anu Uhlenius nauraa.  Miehet ovat muutoinkin olleet oleellinen osa Korkkarijuoksuja.

”Ensimmäisenä vuonna ei ollut yhtäkään miesosallistujaa, mutta siitä eteenpäin joka vuosi on ollut myös miesjuoksijoita.” Riitta muistelee. ” Kisat ovat olleet kyllä todellista yleisön juhlaa. Olemme auttaneet miehiä löytämään 44 -kokoisia korkokenkiä.Kerraan leikattiin korkokenkien kärjet auki, että osallistujan varpaat mahtuivat kengistä ulos.”

Korkkarijuoksut on järjestetty nyt viime vuodet Järvenpään Kukka- ja puutarhamessujen oheisohjelmana. ”Se on toiminut meistä hyvin. Varmasti molemmat tapahtumat ovat hyötyneet toisistaan” Anu ja Riitta toteavat. ”Ensi vuonna kisataan taas uudestaan!”

Keski-Uudenmaan paikallisryhmän vetäjä Terttu Sihvola-Rauttu toteaa, että ryhmän toiminta pyritään toteuttamaan niin, että kaikilla on mukavaa ja tekeminen tuottaa iloa.  Olemme osallistuneet Korkkarijuoksun lisäksi perinteisesti Kävele naiselle ammatti -tapahtumaan, Naistenpäivä -messuille, Nasta fiilis -messuille sekä joulun alla myyjäisiin. Muutaman kerran vuoden aikana kokoonnumme tekemään edellä mainittuja myyntituotteita.