Naisten Pankin talkooryhmälle Vuoden Ilona -tunnustus

Kuvassa vasemmalta lukien Kirsti Lintonen ja palkitut talkooryhmäläiset: Tuula Kauppila-Päällysaho, Pirkko Huhtinen, Marjut Huhtinen, Anne Siro, Raija Korpela ja Päivi Kiviniemi.

Tampereen Yrittäjänaiset ry valitsi Vuoden Ilonaksi Naisten Pankin talkooryhmän

Tampereen Yrittäjänaiset ry valitsee vuosittain Ilonan päivänä 9. päivä lokakuuta jäsenistöstään Vuoden Ilonan, positiivisen yrittäjänaisen. Vuoden Ilona on esimerkki yrittäjänaisen myönteisestä tarmosta, tahdosta tarttua toimeen sekä rohkeudesta toteuttaa omaa unelmaa.

Aiempina vuosina tunnustus on annettu yksittäisille henkilöille. Tänä vuonna palkinto myönnettiin Naisten Pankin talkooryhmälle Tampereella.

Tampereen Yrittäjänaisten Naisten Pankin käsitöitä tekevä talkooryhmä perustettiin kesällä 2009. Ryhmä on kokoontunut säännöllisesti lähes viikoittain. Ryhmään on osallistunut enimmillään toistakymmentä ja vähimmillään muutama henkilö.

Käsityöryhmän hittituote on ollut heijastinkukka, jota on valmistettu ja myyty noin 1000 kpl. Hyvänä kakkosena tulevat kierrerannerenkaat, joita ryhmäläisten on ollut mieluisa valmistaa. Sukkaryhmä on kutonut liki 200 paria mustapohjaisia, Naisten Pankin väreillä raidoitettuja sukkia.

Kaikella tekemisellä talkooryhmä on hankkinut 43 kyläpankin osaketta, á 750 €. Talkooryhmä on näin tukenut yli tuhannen kehitysmaan naisen yrittäjyyttä ja toimeentuloa. Keskimääräinen perhekoko kehitysmaissa on kuusi henkilöä eli olemme antaneet kuudelle tuhannelle ihmiselle mahdollisuuden parempaan elämään.

Ryhmän jäsenistä osa on yrittäjiä ja osa ei. ”Talkoilu on hyödyllistä mutta samalla erittäin mukavaa yhdessäoloa. Talkooilloissa juttu lentää ja nauru raikaa samalla kun kädet ahkeroivat,” kertoo Pirkko Huhtinen, talkooryhmän vetäjä.

Teksti: Pirkko Huhtinen