Naisten Pankin vapaaehtoistoimintaa Oulussa 5 vuotta

Naisten Pankin vapaaehtoistoimintaa on ollut Oulussa jo kesäkuusta 2009 alkaen. Toiminta jatkuu edelleen vireänä: erilaisia tapahtumia järjestetään jopa 50 vuosittain!

Kymmenisen kehitysmaiden naisten yrittäjyyden ja toimeentulon tukemisesta innostunutta oululaista kokoontui kesäkuun alussa vuonna 2009 Vanhaan Pappilaan. Niin alkoi Naisten Pankin paikallinen vapaaehtoistoiminta Oulun seudulla, toisena paikkakuntana Suomessa. Nyt Naisten Pankin vapaaehtoisia toimii jo yli 30 paikkakunnalla. Naisten Pankin Oulun toiminnasta kiinnostuneeksi ja tukijaksi on ilmoittautunut tällä hetkellä reilut 600 oululaista. Lisäksi Oulun toimintaa seuraa Facebookissa yli 500 tykkääjää, mikä lähentelee valtakunnallista ennätystä.

Naisten Pankin Oulun seudun verkosto on muutoinkin yksi aktiivisimmista: erilaisia tapahtumia on jopa 50 kertaa vuodessa. ”Ilman aktiivisia naistenpankkilaisia näin monipuolista toimintaa olisi mahdotonta järjestää”, kertovat helmikuussa Oulun toiminnan vapaaehtoisina vetäjinä aloittaneet Aija Saari ja Anu Pokela.

Viiden vuoden aikana Naisten Pankin koulutuksen on käynyt lähes sata oululaista vapaaehtoista. Vapaaehtoistyöstä kiinnostuneeksi on ilmoittautunut yli 200 oululaista, mutta mm. työelämän kiireet vähentävät tosiasiallista osallistumista. Aktiivit ovat kuitenkin kaikenikäisiä. ”Me eri-ikäiset toimimme iloisesti yhdessä tämän tärkeän asian hyväksi”, kommentoi Siivouspäivänä 24.5. Ainolan puistossa kirpputoripöydän äärestä Ulla Törne.

Yhdessä tekemisellä ja kaikille vapaaehtoisille avoimilla kokouksilla olemme tavoitelleet Oulun toimintaan yhteisöllisyyttä ja läpinäkyvyyttä, sanoo toimintaa aiemmin yli kaksi vuotta johtanut vapaaehtoinen Ritva-Liisa Niskanen.

Aktiivinen yhteinen vapaaehtoistoiminta Oulussa on tunnustettu myös valtakunnallisesti: toiminnan alkuvuosien vetäjä, oululainen Päivi Korkee on valittu edustamaan kaikkia paikallisryhmiä Naisten Pankin Ohjausryhmään, vapaaehtoisverkoston ylimpään elimeen. Ryhmä päättää, mihin yksilöityihin hankkeisiin Naisten Pankin varat käytetään. ”Osallistuin 26.5. ensimmäistä kertaa ryhmän kokoukseen, muut osallistujat olivat eri alojen osaajia pääkaupunkiseudulta. Osallistumiseni myötä pystyn kertomaan tarkemmin oululaisille Naisten Pankin tukijoille, miten varat käytetään. Osallistuin myös juuri kesäkuun alussa omakustanteiselle Kosovon matkalle Naisten Pankin rahoittamiin ja Kirkon Ulkomaanavun toteuttamiin yrittäjyyshankkeisiin”, Päivi Korkee kertoo.

Naisten Pankki Oulu aloittaa viisivuotisen taipaleensa juhlimisen kuinkas muuten kuin omakampanja.fi sivuilla toteutettavalla, suoraan Naisten Pankille menevällä keräyksellä. Keräyksen nimi on ”Naisten Pankki Oulussa 5 vuotta”. Omakampanja.fi sivulta ilmenevät myös Kirkon Ulkomaanavun keräysluvan tiedot.

Anu Pokela, vapaaehtoinen Oulun paikallisryhmän vetäjä, anu.pokela(at)gmail.com, p. 040 7609575
Aija Saari, vapaaehtoinen Oulun paikallisryhmän vetäjä, aija.saari(at)mail.suomi.net, p. 050 5675216
Päivi Korkee, vapaaehtoinen, ohjausryhmän jäsen, p. 0400 873670, toimistokorkee(at)luukku.com, (tiedote)
Naisten Pankki Oulu: naistenpankki.oulu(at)gmail.com