Naistoimittajille tuhti tietopaketti Naisten Pankista

70-vuotis juhlavuottaan viettävä Naistoimittajat ry ja ensi vuonna 10 vuotta täyttävä Naisten Pankki tapasivat elokuussa eduskunnan Pikkuparlamentissa.

Naisten Pankki ja Naistoimittajien tapaaminen elokuun puolivälissä sujui vilkkaan keskustelun merkeissä. Emäntänä toimi kansanedustaja Saara-Sofia Siren, joka itsekin on Naisten Pankin kuukausilahjoittaja ja muun muassa eduskunnan kehityspoliittisen toimikunnan varapuheenjohtaja.

‒ Naisten Pankin työssä yhdistyy kestävä kehitys, naisten aseman kohentaminen, omaehtoinen tekeminen ja yrittäjyyden edistäminen, totesi Siren avauspuheenvuorossaan.

Hän totesi myös auttamisen konkreettisuuden viehättävän toiminnassa. Ohjausryhmän puheenjohtaja Reetta Meriläinen kertoi naistoimittajille Naisten Pankin syntytarinan.

‒ Joukko suomalaisia vaikuttajanaisia teki vuonna 2007 matkan sisällissodan runtelemaan Liberiaan ja vaikuttui kohtaamiensa naisten rohkeudesta ja optimismista. Haluttiin luoda verkosto, jonka avulla tuetaan kehitysmaan naisten omaehtoista toimeentuloa. Syntyi Naisten Pankki.

Meriläinen muistutti myös verkoston työn tuloksista; elokuun alussa tuli täyteen 10 miljoonan euron keräystavoite. Sen avulla on yli 30 000 kehitysmaan naista saanut välittömän hyödyn. Välillisiä hyödynsaajia on noin 140 000.

Jokasyksyisestä Kävele Naiselle Ammatti -suurtapahtumasta (KNA) kertoi Arja Schobesberger. KNA on Naisten Pankin suurin yksittäinen varainkeruutapahtuma, ja se edellyttää satoja tunteja vapaaehtoistyötä.

‒ Tänä vuonna mukana on lähes 60 paikkakuntaa, joista ulkomaisia 24. Konsepti on riittävän väljä, jotta jokainen paikkakunta voi rakentaa omanlaisensa tapahtuman vaikka sieni- tai puunistutusteemalla.

‒ Tukenamme on joukko sekä valtakunnallisia että paikallisia kumppaneita, joiden merkitys näin ison tapahtuman järjestämisessä on suuri.

Naisten Pankki tekee lähes vuosittain vapaaehtoisten naistenpankkilaisten omakustanteisia matkoja. Leena Koivu-Kulmala oli mukana vuosi sitten Liberiassa ja hän kertoi matkan olleen suuri elämys.

‒ Se vakuutti minut avun tärkeydestä ja sen perille menosta. Vaikka maa on edelleenkin rikkinäinen ja moni asia rempallaan, päällimmäisenä naisten ajatuksissa on toivo ja usko parempaan tulevaisuuteen, Koivu-Kulmala mainitsi.

Nepalista puolestaan toi terveiset Kirsi Itkonen, joka vietti maassa kesällä kolme viikkoa arvioimassa paikallisen hankkeen toimintaa. Itkonen oli Naisten Pankin ensimmäisellä Skills donation -matkalla, jossa suomalaiset vapaaehtoiset lahjoittavat omaa osaamistaan hankemaissa.

‒ Työskentelin paikallisen yhteistyöjärjestön kanssa, keskustelin ja haastattelin naisia viidessä eri osuuskunnassa ja arvioin hankkeen toimintaa ja tuloksia.

‒ Naiset ovat hankkeen ansiosta oma-aloitteisempia, osallistuvat aktiivisesti yhteisön toimintaan ja ovat pystyneet kohentamaan toimeentuloaan, Itkonen mainitsi.

Tilaisuuden lopuksi Rauni Suhonen kertoi Golfaa Naiselle Ammatti -kiertueesta, joka tänä vuonna pelattiin 22 golfklubilla eri puolilla Suomea.

‒ Asetimme tavoitteeksi 800 ammattia ja näyttää siltä, että siihen päästään. Työtä on riittänyt, mutta kuten muissakin isoissa tapahtumissa, aktiivisten vapaaehtoisten ja yhteistyökumppaneidemme ansiosta olemme onnistuneet kasvattamaan golfkiertueestamme merkittävän valtakunnallisen varainkeruutapahtuman.

Teksti: Tiina Toivakka

Kuva: Naisten Pankki