Neulo Naiselle Ammatti – Laine Publishing tukee neulepaitaohjeella naisten yrittäjyyttä kehittyvissä maissa

Kaksi naista villapaidoissa nojaa toisiinsa.
Naisten Pankki julkaisee 15-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi neulepaidan ohjeen. Ohjeen on suunnitellut Suomen kansainvälisesti tunnetuin käsityökustantamo Laine Publishing, ja sen myyntituotto menee lyhentämättömänä naisten ammatillisen koulutuksen ja yrittäjyyden tukemiseen Afrikassa ja Aasiassa

Suomalainen Naisten Pankki täyttää toukokuussa 15 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi kansainvälisesti tunnettu suomalainen käsityökustantamo Laine Publishing on suunnitellut Naisten Pankille oman neulepaitaohjeen.

– Halusimme tehdä Naisten Pankin juhlavuoden kunniaksi jotain, mikä saisi naiset oppimaan uusia taitoja ja voimaantumaan. Neulominen on kokenut korona-aikana todellisen renessanssin ja paitaohjeella haluamme tarjota neulojille mahdollisuuden tehdä neulomalla hyvää, toteaa Naisten Pankin ohjausryhmän puheenjohtaja Anni Vepsäläinen.

Kansainväliset neuletrendit näkyvät paidassa

Naisten Pankin juhlaneuleeksi valikoitui Laineen Jonna Hietalan suunnittelema paita, joka on sopiva aloittelevallekin neulojalle.

– Suunnittelin Naisten Pankille viimeisimpien neuletrendien mukaisen, mutta silti klassisen ja ajattoman paitamallin. Malli neulotaan ylhäältä alas yhtenä kappaleena, mikä on harrastajien keskuudessa tällä hetkellä erittäin suosittu tapa, kertoo Hietala.

Mallipaita on neulottu Sandnes Garnin Børstet Alpakka -langasta, joka on hieman pörröinen harjattu alpakkalanka. Se on keskihintainen ja hinta-laatu-suhteeltaan hyvä lanka, jonka saatavuus on hyvä sekä Suomessa että ulkomailla. Ohjeessa annetaan myös muita lankavaihtoehtoja.

– Børstet Alpakan laajasta värikartasta löytyy klassisia sävyjä, mutta myös esimerkiksi tällä hetkellä neuleissa erittäin trendikkäät vaalean ja kirkkaan sinisen sävyt. Jokainen voi soveltaa mallin väriehdotuksia omien mieltymysten mukaan, mikään ei estä tekemästä neuleesta vaikka raidallista.

Paita neulotaan 6 mm puikoilla. Isojen puikkojen ansiosta työ etenee nopeasti ja valmistuu jopa muutamassa päivässä.

– Raglanhihat ovat nyt trendikkäät. Naisten Pankin paidan raglansauma on syvä, joten hihoissa on lepakkohihamaisuutta. Hihat ovat kauttaaltaan melko leveät ja voimakkaat kavennukset tehdään sekä hihoissa että vartalon helmassa vasta ennen resoria, jolloin vaikutelma on rennon pussimainen. Kauttaaltaan paidan mitoitus on rento ja se sopii monenlaiselle vartalolle, kertoo Hietala.

Neuleen kaulus on kaksinkertainen ja niskaa on muotoiltu lyhennetyillä kerroksilla.

– Lopputuloksena on kevyt, monikäyttöinen neule, joka sopii loistavasti myös kevääseen. Ajankohtainen, mutta klassinen neule kiinnostaa varmasti jo aiemmin neuloneita ja houkuttelee myös uusia innokkaita tarttumaan puikkoihin, arvelee Hietala.

Naisten Pankin juhlavuoden neulepaita
– Ohje julkaistaan suomeksi ja englanniksi.
– Digiohjeen voi ostaa Laine Magazinen verkkokaupasta tai neuleohjeiden myyntisivustolta Ravelrystä.
– Digiohjeen hinta on 5,50 €.
– Ohjetta voi myöhemmin ostaa myös valikoiduista liikkeistä printtiversiona.
– Laine käynnistää ohjeen julkaisun jälkeen paidan yhteisneulonnan, joka huipentuu Naisten Pankin vuosipäivään 24.5. Laine koordinoi yhteisneulonnan Instagram-tilillään @laine_publishing.
– Neulo naiselle ammatti -kampanja kestää vuoden 2022 loppuun. Tuotot lahjoitetaan lyhentämättöminä Naisten Pankille.

Anni Vepsäläinen, Naisten Pankki
anni.vepsalainen@messukeskus.com

Sini Kramer, Laine Publishing
sini@lainemagazine.com

Naisten Pankki
naistenpankki.fi

Naisten Pankki tukee hauraassa asemassa olevien naisten ammatillista koulutusta, yrittäjyyttä ja tasa-arvon toteutumista Afrikassa ja Aasiassa. Voimavaranamme ovat aktiiviset vapaaehtoiset, tärkeät lahjoittajat ja vastuulliset yrityskumppanit. Naisten Pankin varoja hallinnoi ja hankkeet ja varainhankintaa toteuttaa Kirkon Ulkomaanapu.

Laine Publishing
lainemagazine.com

Laine Publishing on vuonna 2016 perustettu kansainvälinen neule- ja lifestylekustantamo Tampereelta. Sen ensimmäinen tuote, englanninkielinen Laine-lehti, on yksi maailman merkittävimmistä neulejulkaisuista. Vuodesta 2020 alkaen Laine on julkaissut myös kirjoja sekä englanniksi että suomeksi, niiden joukossa muun muassa hitiksi noussut 52 x villasukat. Laineen ydinarvoihin kuuluvat yhdenvertaisuus, diversiteetti ja ekologisuus. Haluamme rohkaista lukijoitamme luomaan kauniita ja kestäviä käsityötuotteita kertakäyttökulttuurin sijaan.