Vuosijuhlassa viihdyttiin

Nordean vanha pankkisali loi arvokkaat puitteet Naisten Pankin tämän vuotiselle Vuosijuhlalle. Yli 200 kutsuvierasta nautti illan aikana tasokkaasta ohjelmasta ja buffetpöydän maistuvista herkuista.

np-29Juhlan teemana oli tänä vuonna valinnat ja niiden merkitys. Ohjausryhmän puheenjohtaja Reetta Meriläinen kertoi juhlaan kokoontuneille lahjoittajille ja tukijoille, että Naisten Pankki on kerännyt vuodesta 2007 yhteensä liki 8 miljoonaa euroa kehitysmaiden naisille.

– Paljon on puhuttu, mutta vielä enemmän on tehty. Köyhyys tarkoittaa olemattomia vaihtoehtoja ja unelmia. Tekemällä valinnan tukea kehitysmaan naisia me annamme heille mahdollisuuden toteuttaa unelmia.

– Naisten Pankki ei voi yksinään poistaa köyhyyttä, mutta se voi tukea naista kerrallaan. Paras todiste toimintamme vaikuttavuudesta on nainen, joka nousee köyhyydestä toteuttamaan unelmiaan, Reetta Meriläinen kertoi.

EY Finlandin toimitusjohtaja Jaakko Hirvola kertoi yrityksensä tukevan mieluusti Naisten Pankkia, jonka toiminta ja arvot jokaisen on helppo jakaa. EY Finland on osallistunut syksyiseen Kävele naiselle ammatti –tapahtumaan, jota Hirvola piti erinomaisena tapana yhdistää hyvinvointi ja hyvän tekeminen.

Pahuuden kasvoista kuulijoille kertoi professori Helena Ranta. Hänen koskettava esityksensä sota-alueilla asuvien siviileiden kärsimyksistä ei jättänyt kylmäksi ketään. Pahuudella on tosiaan kasvot, mutta sitä ei pidä hyväksyä.

– Ei ole rauhaa ilman oikeutta. Ei ole oikeutta ilman anteeksiantoa, Ranta tiivisti sanottavansa.

Kirkon ulkomaanavun toiminnanjohtaja Antti Pentikäinen muistutti kuulijoita naisen asemasta globanp-70alisesti.

– Naisia on puolet maailman väestöstä, ja he tekevät kaksi kolmannesta kaikesta työstä. Silti he ansaitsevat vain 10 prosenttia maksetuista palkoista ja omistavat yhden prosentin jaettavasta omaisuudesta, Pentikäinen kertoi.

Myös naisten fyysinen turvallisuus on vielä monissa maissa avoimesti uhattuna. Silti ei pidä lannistua, sillä hyvillä teoilla, pienilläkin, on merkitystä.

Vuosijuhlan musiikista vastasivat Pohjalaisen osakunnan laulajat, jotka Satu Simolan johdolla esittivät sikermän suomalaisia ja kansainvälisiä lauluja.

Tilaisuuden aikana vieraat tutustuivat Naisten Pankin myytäviin tuotteisiin ja tuotteet tekivätkin hyvin kauppansa.

Tapahtuman tuotto vapaaehtoisine lahjoituksineen ja myyntituloineen oli huikeat 12 470 euroa, josta suuri kiitos kaikille osallistujille.

Tilaisuuden juonsi luontevaan ja viehkeään tapaansa Jenni Pääskysaari.

Teksti: Tiina Toivakka
Kuvat:  www.muistikuvat.fi