Yrittäjänaiset ja Naisten Pankki korostavat naisyrittäjyyden merkitystä

image

Yrittäjänaisten Keskusliitto ry ja Naisten Pankki aloittavat Yrittäjänaisten juhlavuoden kunniaksi kampanjan, jonka tavoitteena on nostaa naisyrittäjyyden teemaa kotimaassa keskustelun keskiöön ja korostaa yrittäjyyden merkitystä myös kehitysmaissa. Vuoden loppuun kestävän kampanjan tavoitteena on tehdä Naisten Pankin toiminta tutuksi koko järjestölle. Kampanjan konkreettinen tavoite on hankkia ammatteja kehitysmaidenn naisille ja perustaa kyläpankkeja Naisten Pankin hankemaihin.

Yrittäjänaisten Keskusliitto viettää tänä vuonna 65-vuotisjuhliaan. Juhlavuoden kunniaksi toimitusjohtaja Heli Järvinen ja hallituksen puheenjohtaja Kaarina Jokinen halusivat tehdä jotain konkreettista ja merkittävää naisyrittäjyyden eteen. Syntyi idea yhteistyöstä Naisten Pankin kanssa, sillä miten naisyrittäjä voisi paremmin auttaa toista naista kuin antamalla naiselle ammatin ja sitä kautta paremman tulevaisuuden.

Sekä Järvinen että Jokinen ovat yhtä mieltä siitä, että naisyrittäjyyden tukeminen on yksi avain kehitysmaiden köyhyyden poistamiseen.

– Vastuunkantaminen, ei vain oman maan naisten asioista, vaan myös koko maailman naisten asioista on kunnia-asia, naiset pohtivat.

– Jo saadut kokemukset erityyppisistä naisyrittäjyyttä kehittävistä hankkeista kehitysmaissa puoltavat naisyrittäjyyden tuen jatkamista. Hankkeisiin liittyy usein muitakin naisten tasa-arvoa edistäviä toimenpiteitä kuten koulutusta, sukupuolivalistusta ja naisten oikeusturvan parantamista.

– Meidän suomalaisten naisyrittäjien vahvuus on siinä, että yhdessä olemme enemmän. Sama yhtälö pätee kansainväliseen naisyrittäjyystoimintaan. Globaalisti olemme moninkertaisesti enemmän.

Naisten Pankin ohjausryhmän puheenjohtaja Ritva Ohmeroluoma on iloinen alkaneesta yhteistyöstä.

– Tämä on upea kampanja ja toivon, että yhteistyömme syvenee ympäri Suomea. Sydäntä lämmittää tieto siitä, että suomalaiset yrittäjänaiset ovat näin vahvasti lähteneet tukemaan kehitysmaiden naisia yrittäjyyteen ja omaehtoiseen toimeentuloon, hän kiittelee.

– Maailmalla on tunnustettu se, että apu menee parhaiten perille juuri naisyrittäjyyden kautta, sillä naiset ajattelevat aina perhettään. Elisabeth Rehnin mukaan äidin, jolla on ammatti, ei tarvitse nähdä lastensa näkevän nälkää. Ja näinhän se on. Kun nainen vaurastuu, vaurastuu samalla koko perhe, Ohmeroluoma toteaa.

Naisten Pankki on vapaaehtoisyhteisö, joka kerää lahjoituksia yrityksiltä ja yksityishenkilöiltä kehitysmaiden naisten yrittäjyyden ja toimeentulon parantamiseksi. Naisten Pankin rahoittamia projekteja hallinnoi ja toteuttaa Kirkon Ulkomaanapu. Hankkeiden tarkoitus on auttaa naisia paremman elämän alkuun.

Heli Järvinen, toimitusjohtaja
Yrittäjänaisten Keskusliitto ry