Hiekkakakkuja ja Naisten Pankkia

Saara Lehmuskoski oli reilu vuosi sitten kahden lapsen kanssa hoitovapaalla, kun hän huomasi Facebook-verkostossaan Naisten Pankin ilmoituksen, jossa haettiin digitaalisen markkinoinnin osaajaa Kävele Naiselle Ammatti –tapahtumaan. Saara vastasi ilmoitukseen ja on nyt vastannut kahden KNA-tapahtuman digitaalisesta mainonnasta.

”Olin muutenkin ajatellut, että voisin hoitovapaan aikana tehdä muutakin kuin hiekkakakkuja lasten kanssa. Halusin tehdä jotakin tärkeää, ja Naisten Pankin ilmoitus tuli hyvään saumaan”, Saara kertoo.

Saara otti yhteyttä Kävele Naiselle Ammattia viime vuonna organisoineeseen Teija Mikkilään ja kertoi itsestään ja taustastaan.

”Siitä se sitten lähti, pääsin heti käärimään hihat ja ryhdyin töihin”, Saara muistelee.

Työssään digitaalisen markkinoinnin parissa Saara on tottunut pyörittämään isojakin rahasummia. Nyt ei ollut rahaa, mutta tapahtuman tavoitteeksi oli asetettu 60 000 euroa.

”Luovuutta sai ja piti käyttää. Tapahtuman fb-sivuilla oli keväällä 9500 tykkääjää ja haasteena oli tavoittaa ne Facebookin käyttäjät, jotka eivät tunteneet Naisten Pankkia tai KNA-tapahtumaa.”

Saara ryhtyi työhön ottamalla yhteyttä bloggaajiin ja innostamalla heitä kirjoittamaan tapahtumasta ja samalla myös osallistumaan siihen. Mukaan saatiinkin 13 bloggaajaa, ja tykkääjien määrä kasvoi nopeasti yli 10 000:n.

Viime vuosi meni Saaran mukaan pitkälti harjoitellessa ja toiminnan raameja luodessa. Tulokset olivat kuitenkin hyvät.

”Tänä vuonna tavoitimme tapahtumaviikolla 92 000 ihmistä, ja kampanjan aikana tykkääjien määrä kasvoi koko ajan 200-300 viikkovauhtia.”

”Työ oli tänä vuonna jo huomattavasti helpompaa, materiaalia oli valmiina ja kokemusta edellisvuodelta karttunut. Työryhmä täydentyi ammattitaitoisilla viestinnän osaajilla, mikä myös helpotti tekemistä”, Saara mainitsee.

Vaikka työtä oli lopulta paljon enemmän kuin Saara oli etukäteen kuvitellut, ei tehtävä tuntunut raskaalta.

”Haastavinta oli se, että koko ajan syntyi uusia ideoita, porukka oli hyvä, mutta piti löytää tasapaino resurssien ja ajankäytön suhteen. Lopulta siinä onnistuttiin varsin hyvin.”

Saaran kohdalla asiaa auttoi työnantaja Klikki, joka antoi Saaran käyttää toimistoaikaa Naisten Pankin tehtäviin.

”Vaihdoin työpaikkaa helmikuussa ja työhaastattelussa kysyin mahdollisuudesta käyttää työaikaa Naisten Pankin hyväksi. Siihen suhtauduttiin myönteisesti, ja saan käyttää keväästä syksyyn kahden viikoin välein pari tuntia kokouksiin. Lisäksi yritys on tehnyt pro bonona mainonnan optimointityötä Naisten Pankille.”

”Naisten Pankki on muutenkin herättänyt kiinnostusta työyhteisössä, ja tänä vuonna meiltä oli mukavasti porukkaa mukana kävelemässä.”

”Työ Naisten Pankissa on antoisaa ja samalla konkreettista. Voin omalta osaltani vaikuttaa vähän siihen, että äiti saa kehitysmaassa työpaikan ja toimeentulon ja voi sitä kautta saada lapsensa kouluun ja parantaa koko perheen hyvinvointia.”

Teksti: Tiina Toivakka