Ilona-tiimissä riittää virtaa

Tampereella toimiva Ilona-tiimi Naisten Pankin hyväksi on lahjoittanut vuosien varrella tuotteidensa myynnillä kerättyä rahaa noin 50 000 euroa. Talkoolaisia riittää ja uusia ideoita ja tuotteita syntyy kaiken aikaa.

huivihelmet-ja-logo2Ilona-tiimin ’äiti’, Pirkko Huhtinen kertoo toiminnan alkaneen vuonna 2009. Aluksi tehtiin pienellä porukalla heijastimia ja kierrerannekoruja, vuosien myötä joukko on kasvanut ja mukaan on liittynyt uusia ja innokkaita tekijöitä. Ilona-tiimi toimii Tampereen Seudun Yrittäjänaiset ry:n alla ja sen tiloissa

‒ Osa on mukana vuodesta toiseen, osa porukasta vaihtuu, mutta joka vuosi joukkoon tulee uusia talkoolaisia, Huhtinen iloitsee.

Tällä hetkellä Ilona-tiimin postituslistalla on kaikkiaan 60 nimeä, joista aktiivisia on parisenkymmentä. Noin joka toinen viikko järjestettäviin talkoisiin osallistuu kerrallaan 6-12 naista. Talkoiden lisäksi naiset osallistuvat myös Ilona-tuotteiden myyntityöhön erilaisissa tilaisuuksissa. Paljon tuotteita myydään myös nettisivujen kautta.

‒ Toistaiseksi nettimyynti hoituu facebook-sivujeni kautta, mutta työn alla ovat ihan Ilona-tiimin omat fb-sivut, Pirkko Huhtinen mainitsee.

Kautta aikojen suosituin Ilona-tuote on ollut heijastinkukka, jota on tähän mennessä myyty noin 10 000 eurolla. Myös huivihelmi on myynyt hyvin. Uusimpana tuotteina talkoolaisten käsissä ovat syntyneet kännykkäpussukat. Tuotteiden materiaali saadaan useimmiten lahjoituksena tai reilulla alennuksella, ja katetavoite on 70-80 prosenttia.

Ilona-tuotteille haetaan jatkuvasti uusia myyntipaikkoja ja toiveissa on saada tuotteille pysyvä myyntipaikka.

‒ Ilman provisiota, tottakai. Uusi idea on myös tarjota Ilona-tuotteita asiakaslahjoiksi yrityksille. Tampere-talon kanssa tehtiinkin jo diili, ja neuloimme 120 paria sukkia heidän asiakkailleen lahjoiksi.

Työtä siis riittää, mutta yhdessä tekeminen myös antaa paljon.

‒ Työ on motivoivaa, pienelläkin tekemisellä saa paljon aikaa. Olemme laskeneet, että vuosien aikana olemme auttaneet suoraan yli 1 600 kehitysmaan naista ja välillisesti monta kertaa enemmän. Käsillä tekeminen ja yhdessäolo tuovat sitä paitsi hyvää mieltä myös meille tekijöille, Huhtinen muistuttaa.

Teksti: Tiina Toivakka
Kuva: Pirkko Huhtinen

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Ilona-tiimi – Naisten Pankin hyväksi 10 v