Kuopiossa kerättiin päivätyökeräyksellä naisille Ammatteja

Hatsalan koulussa Kuopiossa kerättiin päivätyökeräyksellä 7000 euron arvosta Ammatteja Naisten Pankille. Idean äiti, Naisten Pankin aktiivi Kaija Sääski tarjoaa ideaa vapaasti kopioitavaksi.

Ajatuksen päivätyökeräyksestä Kaija Sääski sai tehtyään erilaisia keräysprojekteja osana työtään Savonia- ammattikorkeakoulussa. Kuopiolaisten opiskelijoiden ”auttamisen viestikapulan” hän halusi viedä yläasteelle.

Yhteistyökumppaniksi valikoitui Kuopion Hatsialan koulu, jossa Sääsken oma poika oli oppilaana. Oppilaskunnan opettajajäsen otti kopin ehdotuksesta, ja kun asia oli esitetty oppilaskunnan hallitukselle, asiat alkoivat edetä omalla vauhdillaan.

Sääski toteaa, että päivätyökeräyksen voi vetää läpi pienellä mutta asiaan vahvasti uskovalla ja innostuneella porukalla. Onnistunut idean ja keräyskohteen ”myynti” koululle sekä hyvin hoidettu Naisten Pankin esittely keräyksen järjestävän koulun oppilaille ja opettajille ovat onnistumisen kannalta tärkeitä.

Palkkana positiivinen palaute ja lisääntynyt oppilasyhteistyö

Hatsalan koulun päivätyökeräyksestä kertyi huiman 7000 €:n tuoton lisäksi roppakaupalla positiivista palautetta oppilaita, opettajilta sekä vanhemmilta. Naisten Pankki keräyskohteena koettiin erityisen mielekkääksi juuri meille suomalaisille.

Sääski kannustaa ideasta innostuneita ottamaan rohkeasti yhteyttä kouluihin. Yhteydenotto on helpompaa jos kouluun on yhteys esim. omien lapsien, lapsenlapsien, kummilapsien tai muiden kontaktien kautta.

Kuopiolainen Kaija Sääski kannustaa muitakin kopioimaan päivätyökeräysideaansa.

Teksti ja kuvat: Päivi Eskelinen