Naisten Pankki Open -golfkiertue starttaa nyt lauantaina 20.5.

Naisten Pankki täytti 10 vuotta – kehitysmaan naisille kerättiin juhlassa 13 000 euroa

Kehitysmaiden naisten työtä ja toimeentuloa tukevan vapaaehtoisverkosto Naisten Pankin kymmentä toimintavuotta juhlittiin Helsingissä torstaina 11. toukokuuta. Loppuunmyytyyn juhlaan osallistui yhteensä 300 Naisten Pankin tukijaa, vapaaehtoista ja yhteistyökumppania. Tilaisuus järjestettiin Nordean pääkonttorilla Vallilassa.

Lahjoita naiselle Ammatin

euroa

Juhlassa oli paikalla useita Naisten Pankin toukokuussa 2007 perustaneita suomalaisia vaikuttajanaisia.

Kunniavieraana juhlaan osallistui ministeri ja ihmisoikeuksien puolustaja Elisabeth Rehn, joka oli avainasemassa Naisten Pankin synnyssä. Hän korosti puheenvuorossaan naisten haavoittuvaa asemaa maailman konflikteissa, mutta myös heidän kykyään selviytyä.

Hän muistutti myös naisten sinnikkyydestä ja halusta taistella oman ja lasten hyvinvoinnin eteen hyvin vaikeissakin olosuhteissa.

– Miehet haluavat aina nopeita strategiapäätöksiä, naiset miettivät enemmän päätösten seurauksia. Tukea saaneet naiset vievät maailmaa eteenpäin, Rehn totesi Naisten Pankin työhön viitaten.

Naisten Pankin kummitäti Elisabeth Rehn. Kuvaaja: Hanna Matikainen

Tilaisuudessa kuultiin videotervehdys myös Afrikan ensimmäiseltä naispresidentiltä ja Nobelin rauhanpalkinnon saajalta, Liberian presidentti Ellen Johnson Sirleafiltä, jonka 10 vuoden takaisesta kohtaamisesta perustajäsenet saivat alkusykäyksen Naisten Pankin perustamiseen. Naisten Pankki on toiminut Liberiassa vuodesta 2008. Naisten Pankilla on merkittävä rooli muun muassa maan kananmunatuotannon kehittämisessä.

– Liberia on ylpeä ja kiitollinen tuestanne. Olette tuoneet ison muutoksen naisten elämään, Johnson Sirleaf totesi videolla.

Illan aikana kuultiin useita puheenvuoroja Naisten Pankin historiasta, työn tuloksista ja merkityksestä sekä uusista tavoista kerätä varoja kehitysmaiden naisille. Naisten Pankin perustajäsen Marianne Heikkilä vei yleisön koskettavalle matkalle 10 vuoden takaiseen Liberiaan. Liiketoimintakehitttäjä Jaana Villanen puhui sinnikyydestä ja hyvän tekemisestä valmistautuessaan parhaillaan Finnwalk-hyväntekeväisyyskävelylle Suomen halki tänä kesänä. Novitan toimitusjohtaja Daniela Yrjö-Koskinen kertoi toukokuussa alkavasta yhteistyöstä Naisten Pankin kanssa. Novita lanseeraa neulelangan Naisten Pankin väreissä.

Novitan toimitusjohtaja Daniela Yrjö-Koskinen kietoi juontaja Simo Routarinteen Novitan valmistamaan Naisten Pankin lankaan. Kuvaaja: Maria Miklas

-Suomessa kenestä tahansa tytöstä voi tulla toimitusjohtaja. Näin ei ole jokaisessa maassa, Yrjö-Koskinen painotti.

Ohjelma huipentui mezzosopraano Essi Luttisen ja pianisti Tuula Hällströmin upeaan musiikkiesitykseen. Luttinen ihastutti juhlaväkeä esittämällä muun muassa ranskalaisia chansoneja sekä Carmenin aarian. Tanssitaiteilija ja Naisten Pankin vapaaehtoinen Marja Korhola pisti esityksensä päätteeksi myös yleisön tanssimaan.

Tanssitaiteilija Marja Korhola sai yleisön riemuisaan tanssiin. Mukana Maarika Hiltunen ja Sari Dammert. Kuvaaja: Maria Miklas

10-vuotisjuhlan lipputuloilla tuetaan kehitysmaiden naisten toimeentuloa. Varainkeruu jatkui juhlassa muun muassa arpajaisilla, tuotemyynnillä sekä lipaskeräyksellä. Lahjoitusteoksista koottu taidehuutokauppa innosti yleisöä. Kaiken kaikkiaan 10-vuotisjuhla tuotti kehitysmaiden naisille yli 13 000 euroa eli 433 Ammattia.

Toukokuussa 2007 perustettu Naisten Pankki tukee kehitysmaiden naisten taloudellista toimeentuloa, osaamista ja oikeuksia parantavia hankkeita. Se rahoittaa yrittäjyys- ja ammattikoulutusta ja tukee pienlaina- ja säästöryhmien toimintaa. Vuonna 2017 Naisten Pankki toimii Aasiassa Kambodzassa, Myanmarissa ja Nepalissa. Afrikassa hankkeita on Ugandassa, Liberiassa ja Sierra Leonessa.

Kymmenen toimintavuoden aikana Naisten Pankki on kerännyt 11,2 miljoonaa euroa kehitysmaiden naisten hyväksi. Se on tuonut yli 42 000 ihmistä toimeentulon piiriin. Perheet mukaan laskien välillisiä hyödynsaajia on jo yli 200 000.

#JuhliNaiselleAmmatti
#NaistenPankki10v
#Hyväkasvaaunelmasta

Yläkuvassa Naisten Pankin perustajajäseniä vasemmalta: Marianne Heikkilä, Kirsi Saloranta, Raija Kemiläinen, Päivi Sihvola, Anne Valsta ja Satu Mehtälä. Kuvaaja: Maria Miklas

Naisten Pankin perustajäsen Marianne Heikkilä ja ohjausryhmän puheenjohtaja Reetta Meriläinen. Kuvaaja: Maria Miklas

Iloista juhlayleisöä. Kuvaaja: Maria Miklas

Juhlavieras Raimo Hiekkanen innostui ideoimaan Hiihdä Naiselle Ammatti -tapahtumaa. Kuvaaja: Hanna Matikainen

Naisten Pankin vuosijuhla järjestettiin täysin vapaaehtoisvoimin. Upea tiimi lavalla. Kuvaaja: Maria Miklas

10-vuotisjuhlaamme olivat tukemassa mm.:

Nordea
Mercedes Benz

360 Prevent
BDO
Carlson Wagonlit Travel
Cloetta
Legistum
Novita
Prorigin
Samuji
Sokos Hotels
TAIKA-korut

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Taidetta ja tarinoita lasikatolta ke 19.4.

Illan tarinoina kuulemme Tarinoita taiteesta – Moderni nainen – museonjohtaja Susanna Pettersson, Ateneum Miten minusta tuli minä sekä ajatuksia tämän ajan mediameiningistä – vastaava päätoimittaja Merja Ylä-Anttila, MTV3 Tarinaa Naisten...

Olkaa unelmien välittäjiä

Liberian pääkaupunki Monrovia tammikuussa 2007. Istumme suuren pöydän ympärillä, me suomalaiset naisjohtajat sekä Afrikan ensimmäisen naispresidentin, Ellen Johnson Sirleafin juuri valittu esikunta, kaikki naisia. Sirleaf on Elisabeth Rehnin ystävä ja...

Naisten Pankin 10-vuotisjuhla