Naisten Pankki tukee naisia viidessä maassa vuonna 2022

Naisten käsiä säästölippaan ympärillä

Lahjoita

euroa

Vuonna 2022 tuemme naisia Keniassa, Ugandassa, Nepalissa, Kambodžassa ja Myanmarissa. Kaikkiaan tavoitamme 30 000 naista perheineen.

Vuonna 2022 Naisten Pankki toimii

5 maassa

Afrikassa ja Aasiassa

30 000 naisen parissa

KENIA

Kiertotalouteen keskittyvä hanke Kenian pääkaupungissa Nairobissa tarjoaa sadoille pääasiassa slummeissa asuville naisille työ- ja liiketoimintamahdollisuuksia.

Vuonna 2021 alkaneessa kolmivuotisessa hankkeessa naiset saavat koulutusta muun muassa materiaalien lajitteluun, käsittelyyn ja niiden hyötykäyttöön. Työturvallisuuteen liittyvät teemat ovat myös tärkeä osa toimintaa.

Työpaikkoja syntyy kiinteiden jätteiden keräyksestä, kierrätyksestä ja uudelleenkäytöstä. Hanke parantaa myös alueen materiaalien kiertoa ja vähentää jätteiden määrää. Koulutusten kautta naiset voivat

• saada työpaikan paikallisesta jätehuoltoyhtiöstä,
  • luoda kiertotalouden ympärille omaa liiketoimintaa, esimerkiksi myymällä jätevirtoja keräys- ja takaisinostokeskuksille tai valmistamalla uusiotuotteita eri materiaaleista.

Järjestäytyminen ja ammattimainen toiminta tuovat säännöllisempien tulojen lisäksi tälle kaupunkiympäristön kannalta elintärkeälle, mutta hyljeksitylle alalle lisää arvostusta.

Lisäksi hankkeen positiiviset ympäristövaikutukset ovat merkittävät. Paikallinen kierrätysyritys hyötyy ammattitaitoisesta työvoimasta ja laadukkaammista materiaaleista.

UGANDA

Koulutamme naisia ammattiin ja tarjoamme tukea yrittämiseen pakolaisasutusalueilla ja pääkaupungin Kampalan alueella. Säästö- ja lainatoiminta mahdollistavat tuhansille naisille toimeentulon.

Afrikkalainen nainen pitelee sylissään kanaa.

Naisten Pankin kanalayrityksen yhteyteen luodaan siipikarjaan liittyvää monipuolista liiketoimintaa alueen naisille. Kuvassa Allen Bamukunde. Kuvaaja Hugh Rutherford.

Naisten Pankin hankkeet:

• Naisten Pankki perusti vuonna 2021 yhteiskunnallisen Chiggi-lanalayrityksen Mityanaan Kampalan lähelle. Se keskittyy markkinalähtöiseen yhteistyöhön naispienviljelijöiden kanssa. Hankkeessa koulutetaan naisia siipikarjan ja rehumaissin kasvattamiseen ja annetaan valmiudet tuotannon kehittämiseen ja yrittäjyyteen. Chiggi-kanala tarjoaa paitsi työtä myös suoran ostajan rehumaissille. Tavoitteena on tukea 600 Mityanan alueella asuvan naisen taloudellista omavaraisuutta.
  • Ugandan Women in Development Project for Yumbe district -hanke käynnistyi vuonna 2018. Hankkeessa parannetaan maaseudulla asuvien naisten tuloja Yumben alueella Pohjois-Ugandassa yrittäjyyskoulutuksen ja yhteisön voimauttamisen kautta. Projektiin on kuulunut muun muassa säästö- ja lainaryhmien perustaminen.
  • Vuonna 2018 alkanut Empowering Women and Girls to excel in businesses in informal settlements/slums -hanke edistää naisten taloudellista itsenäisyyttä ja hyvinvointia Wakison ja Kampalan slummialueilla. Hankkeessa tuetaan liiketoiminnan kasvua, yritysten markkinoille pääsyä ja rohkaistaan yhä useampia naisia aloittamaan yritystoiminta.
  • Women Income Generating Support eli WINGS-hankkeessa vahvistetaan naisten toimeentuloa. Hankkeessa perustetaan kyliin uusia naisten johtamia säästö- ja lainaryhmiä ja yhdistyksiä, annetaan naisille yrittäjyyskoulutusta ja tuetaan heidän yrityksiään. Työssä kiinnitetään erityistä huomiota ympäristön kestävyyteen yritystoiminnassa. Työtä tehdään yhdellä Ugandan köyhimmistä alueista, Kamwengessa, jossa sijaitsee myös Rwamwanjan pakolaisasutusalue. Hankkeessa mukana olevista naisista 75 % kuuluvat pakolaisyhteisöön.

NEPAL

Tuemme naisten toimeentuloa ja yrittäjyyttä esimerkiksi osuuskuntien kautta ja tarjoamme koulutusta pienyrittäjyyteen ja maatalouselinkeinojen kehittämiseen.

MYANMAR

Toimimme 100 kylässä Rakhinen ja Kayinin osavaltioissa. Tuemme naisten tasa-arvotoimikuntia, ryhmäyrityksiä ja säästö- ja lainaryhmiä. Koulutamme naisia yrittämisen perustaitoihin ja järjestämme muun muassa johtamiskoulutusta.

Naisten Pankin hankkeet:

Aasialainen nainen katsoo kuvan etualalla kameraan hanhilauman ollessa aitauksessa takana.

Myanmarissa työ jatkuu Kayinin ja Rakhinen alueilla. Kuvassa Naisten Pankin työssä mukana oleva Daw Aye Aye Nyein, joka mm. viljelee maatilkkua ja kasvattaa ankkoja. Kuvaaja: Maria Miklas

• Women Socio-Economic Reconstruction in Kayin State -hanke käynnistyi vuonna 2018. Hankkeen piirissä on jopa 1800 hyödynsaajaa. Hanke toteutetaan Kayinin alueella, joka on yksi vähiten kehittyneistä alueista Myanmarissa.Ensimmäisessä vaiheessa naisia tuettiin perustamaan osuuskuntayrityksiä ja luotiin pohja yritystoiminnan kasvulle esimerkiksi kehittämällä paikallisia palveluja ja kyläpankkityyppistä toimintaa. Seuraavaksi työssä panostetaan markkinalähtöisiin lähestymistapoihin.
  • Myanmarissa jatkuu myös vuonna 2020 alkanut Empowering women for business success –hanke Rakhinen osavaltiossa.

KAMBODžA

Tuemme naisten pysyvän toimeentulon saantia kyläpankki- ja osuuskuntatoiminnan kautta ja tarjoamme nuorille ammattikoulutusmahdollisuuksia.

Naisten Pankin hankkeet:

• Cooperation for Women’s Economic Development (CWED II) -hanke jatkui vielä vuonna 2021 koronaviruksen aiheuttamien viivästysten vuoksi. Hankkeen aikana on tuettu 17 naisten maatalousosuuskuntaa, joiden jäsenet ovat saaneet muun muassa yrittäjyyskoulutusta. Osuuskunnat myös myöntävät jäsenilleen pieniä lainoja ja toteuttavat siementen ja lannoitteiden yhteisostoja. Seitsemässä osuuskunnassa toimii koontikeskus, jonka kautta maanviljelijät toimittavat tuottamansa vihannekset laajemmille markkinoille.Hankkeessa on menestyksekkäästi luotu osuuskunnille toimiva johtamismalli, monipuolistettu yhteisöjen elinkeinorakennetta sekä vahvistettu naisten osallistumista yhteisöjen kehittämiseen.
  • Vuonna 2020 käynnistynyi INSWEED-hanke tyttöjen ammatillisen koulutuksen ja naisten säästö- ja lainaryhmien parissa Siem Riepin alueella.

Tule mukaan tekemään naisten työstä mahdollista

Naisten Pankki luo kestävää muutosta maailmassa. Kaikki hankkeemme tähtäävät pitkäaikaiseen muutokseen, jossa naisten kerryttämä ammatillinen koulutus ja yrittäjyystaidot  rakentavat pääomaa, jota mikään kriisi ei voi heiltä viedä. Tähän työhön tarvitsemme pysyvän ja vakaan tuen, jota sinä voit olla varmistamassa kuukausilahjoittajana. Tutustu kuukausilahjoittamiseen täältä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kesäkuun teemana Kenia

Tule kesäkuun kuukausitapaamiseen kuulemaan, mitä Naisten Pankki tekee Keniassa. Juhlimme myös kesän alkua yhteisellä illallisella. Kesäkuun tapaaminen pidetään   maanantaina 5.6. kello 17 Sokos Hotel Presidentin tiloissa.  Ennen Kenia-osuutta käymme...

Maailmanpankki raportoi köyhyyden kasvusta – piskuinen suomalainen Naisten Pankki pistää hanttiin